Tillagd i varukorgen

Dunjackor / 1 000 kr Rabatt på alla modeller

|

Boomerang

Vår historia

Jobba hos oss

Återförsäljare

Intergritetspolicy

Allmänna villkor

Email: kundservice@boomerang.se

Telefon: 08-598 92 200

Boomerang /

Vår historia

Vår historia

Skandinavisk sinne och stil sedan 1976


År 1976 lämnar två unga drivna entreprenörer, Peter Wilton och Kenneth Andram, sina trygga karriärer för att skapa ett nytt varumärke som reflekterar deras passion för kvalité och hantverk, men också deras gemensamma värderingar. 

Namnet på det nya varumärket skulle vara starkt och enkelt, men också ha en koppling till en tydlig symbol. Valet blev Boomerang.


Premiärkollektionen - precis som de efterföljande - var klassiskt skandinavisk, inspirerad av hav och natur. Första kollektionen var begränsad och sammanhållen: enfärgade byxor, skjortor och tröjor blandat med seglarränder. Inget för dekorerat eller utsvävande. 

Styrkan låg snarare på det enkla och tidlösa med fokus på material och kvalité. Det var detta som var själen och som tydligt kom att definiera varumärket även under kommande tider.


Den allra första reklamkampanjen visade grundarnas bästa vänner i chinos och pikétröjor. Kampanjen plåtades i Stockholms skärgård: en miljö som alltid varit viktig för Boomerangs själ och varumärke.



Över åren, i takt med att företaget växte, fokuserade vi allt mer på hållbarhet och långsiktighet. 

1999 lanserade vi en damkollektion i samma enkla, vackra och tidlösa stil. 

2008, en viktig milstolpe, lanserades hållbarhetsfilosofin Boomerang Effekten: ett initiativ som innebär att äldre kläder får nytt liv som material i Boomerang Home eller som Boomerang Effect Vintage. 

Det är vårt sätt att ta till vara på jordens resurser och bidra till en lite mer hållbar värld.


Uttrycket och själen i våra kollektioner har genom åren blivit densamma. Vi fortsätter att vara trogna det skandinaviska arvet, våra värderingar och vår tro på det tidlösa och kvalitativa. 

Material, passform, färger och detaljer uppdateras och utvecklas däremot varje ny säsong. 

Det är en filosofi som har gett oss många lojala kunder över hela Skandinavien samtidigt som den lockar nya människor ta del av Boomerang, vår värld och våra kollektioner.